Hoe lichttherapie een winterdip kan
verhelpen

 

Een week of twee na oud en nieuw zijn de goede voornemens al overboord. Het is koud, nat en de zon schijnt nauwelijks. Genoeg reden om je neerslachtig te voelen, niet? Veel mensen hebben rond deze tijd te maken met een winterdepressie – of een minder ernstige winterdip.

Een winterdip of depressie is niet iets wat je zomaar van je afschudt. Je hebt minder energie, je slaappatroon is verstoord, je voelt je somber en hebt minder behoefte aan sociaal contact. Veel mensen komen ook nog eens wat kilo’s aan, omdat een winterdepressie ervoor zorgt dat je lichaam meer behoefte heeft aan koolhydraat-rijk voedsel.

Wat is de oorzaak van een winterdip/depressie?

“De oorzaak van een winterdip of winterdepressie is niet een gebrek aan warmte of strand – maar juist aan licht.”

Je zou al snel denken dat de oorsprong van een winterdip iets te maken heeft met het kille weer; iedereen smacht in januari alweer naar vakantie. Helaas kunnen de meesten van ons niet zomaar een vliegticket boeken naar een tropisch land.

Gelukkig is de oorzaak van een winterdepressie of winterdip niet een gebrek aan warmte of strand – maar juist aan licht. In de wintermaanden zijn de dagen kort, is de hemel bewolkt en is het vaak te koud of te nat om voor een lange tijd naar buiten te gaan. Je lichaam wordt daardoor te weinig blootgesteld aan (dag)licht, waardoor overdag melatonine (het slaaphormoon) niet goed wordt onderdrukt en je lichaam er meer van aanmaakt. Een te hoge melatonine-concentratie overdag zorgt voor vermoeidheid en andere symptomen.

Hoe kom je dan wel aan genoeg licht?

Lichttherapie is dé oplossing om toch aan genoeg licht blootgesteld te worden. Lichttherapie maakt gebruik van blauw licht. Het blauwe lichtspectrum reguleert je biologische klok, en juist deze biologische klok raakt van slag in de winter – met alle nare symptomen van dien.

AYO is een innovatieve en slimme lichttherapiebril, en met behulp van de bijbehorende app kan je jouw energie levels weer boosten door de bril voor 20 á 40 minuten per dag op te zetten. AYO is comfortabel te dragen, het blauwe licht is niet hinderlijk, het schijnt niet direct in je ogen maar in het perifere gedeelte van je ogen, waardoor je tijdens het dragen gewoon je ding kan doen.

Het mooie van AYO is dat je de energie-boost vrijwel direct voelt; het onderdrukt namelijk de aanmaak van melatonine en stimuleert de aanmaak van cortisol – je “sta op en gaan!”-hormoon.

Let wel op, voor een goede nachtrust wil je jezelf ’s avonds zo min mogelijk blootstellen aan licht. Gebruik daarom programma’s zoals f.lux om ’s avonds zoveel mogelijk blauw licht te vermijden. Zo zorg je ervoor dat je biologische klok een gezond ritme volgt

AYO is hier tot en met 21 januari te koop met 20% korting, voor maar €239,00. Je kan AYO voor véél meer gebruiken dan alleen jezelf uit een winterdepressie of winterdip te trekken.

Lees hier verder over wat je allemaal nog meer kan met AYO.

Voor AYO geldt een 14 dagen niet-goed-geld-terug-garantie.