De oorzaak en de oplossing van winterdepressie

 

Bijna 10 procent van Nederland heeft er last van, een winterdepressie of de iets minder erge vorm, een winterdip. In tegen stelling tot normale depressie is de oorzaak bekend en gelukkig is daarmee de oplossing ook eenvoudig.

Een winterdepressie is van buitenaf identiek aan een “normale” depressie: het is een verzameling van symptomen, zoals neerslachtigheid, concentratieproblemen, gebrek aan energie, lusteloosheid, verminderde lustgevoelens, en ga zo maar door. De oorzaak van een gewone depressie is nog steeds een mysterie — we hebben na al tientallen jaren onderzoek geen duidelijke biologische oorzaak gevonden. De kans is heel groot dat er dan ook geen duidelijke biologische oorzaak is — er zijn vele wegen die kunnen leiden tot depressiviteit. Mede hierdoor is er dan ook geen eenduidige methode om depressie te behandelen. Bij winterdepressie ligt dat anders. In tegenstelling tot een depressie die het hele jaar prominent aanwezig is, is de oorzaak bij een winterdepressie wél duidelijk, namelijk een gebrek aan licht.

De oorzaak van winterdepressie

Het ontwikkelen van zowel winter- als reguliere depressie heeft onder andere te maken met iemands genetische aanleg. Onderzoek wijst uit dat familieleden van mensen gediagnosticeerd met een depressie een verhoogde kans hebben zelf ook een depressie te krijgen dan mensen waar deze ziektes niet in de familie zitten. Genen spelen een belangrijke rol bij het ontwikkelen van winterdepressie — maar zijn niet de directe oorzaak, dat is namelijk het gebrek aan licht. 

 

“Door het gebrek aan licht wordt er weinig serotonine vrijgelaten—serotonine wordt ook wel ons gelukshormoon genoemd”

In de herfst en de winter is er minder zonlicht, en het zonlicht is ook minder sterk. Bovendien blijven we door het slechte weer ook meer binnen. We worden kortom te weinig blootgesteld aan licht. Hierdoor maken we overdag melatonine aan. In de zomer gebeurt dit niet, want dan onderdrukt licht juist de productie van melatonine. Simpel gezegd, melatonine is een slaaphormoon. Normaal maken we melatonine alleen aan vlak voordat we gaan slapen, melatonine maakt ons slaperig waardoor we makkelijk in- en doorslapen. Overdag is dit niet gewenst, want het zorgt ervoor dat we vermoeid zijn en weinig energie hebben.

De tweede oorzaak van winterdepressie is een gebrek aan serotonine. Door het gebrek aan licht wordt er weinig serotonine vrijgelaten door de hypothalamus. Een gebrek aan serotonine is gerelateerd aan depressie. Serotonine wordt ook wel ons gelukshormoon genoemd — maar het speelt een veel grote rol in ons brein, waar het de regulatie regelt van onze eetlust, seksuele lust, zelfvertrouwen, emoties en nog veel meer.

Tot slot raakt onze biologische klok ontregelt. Licht reguleert onze biologische klok; het reset als het ware de biologische klok zodat we in de avond makkelijk in slaap vallen en in de ochtend vol energie wakker worden. Doordat er een gebrek aan licht is raakt deze klok van slag, met niet alleen slaapproblemen, maar ook een verstoring van metabolische processen tot gevolg. Hierdoor krijgen mensen soms te maken met plotselinge gewichtstoename. Gelukkig is de oplossing voor winterdepressie eenvoudig: meer licht.

 

 

Lichttherapie

Om winterdepressie tegen te gaan moeten we ons meer blootstellen aan licht. In de winter is het natuurlijk moeilijker om dit te doen met behulp van de zon — deze schijnt nou eenmaal niet zoveel. Daarom is kunstmatig licht door middel van lichttherapie een belangrijk wapen in de strijd tegen winterdepressie. Met behulp van een speciaal blauw licht kun je op een relatief snelle manier winterdepressie te lijf gaan. In onze ogen zitten fotoreceptoren, melanopsine, die extreem gevoelig zijn voor blauw licht. In zonlicht zit ook blauw licht, die we door andere spectra als wit licht waarnemen. Blootstelling aan het blauw licht zorgt ervoor dat melatonine overdag wordt onderdrukt en de hypothalamus meer serotonine gaat aanmaken. Het beste is om elke dag 20 minuten lichttherapie te ondergaan.

 

 

AYO Lichttherapiebril

Traditioneel gezien werden mensen die last hadden van lichttherapie naar speciale klinieken gestuurd. Daar gingen ze voor grote lichtbakken zitten tot hun winterdepressie minder werd. Tegenwoordig is deze manier overbodig, en haal je het blauwe licht eenvoudig in huis. Er zijn nu namelijk lichttherapielampen en lichttherapiebrillen op de markt.

Lampen zijn over het algemeen goedkoper, alleen je moet voor de behandeling stil voor zo’n lamp blijven zitten. Dit geeft weinig flexibiliteit. Bovendien is het licht fel, want maar een klein deel van het licht valt daadwerkelijk op je retina, waardoor de intensiteit hoog wordt opgeschroefd om het gewenst effect te behalen.

Lichttherapiebrillen bieden een eenvoudigere oplossing. Zo schijnt de AYO lichttherapiebril het blauwe licht van bovenaf in je retina. Het licht is niet hinderlijk want het valt niet direct in je focusveld. Dit is natuurlijk ook niet nodig, want we kijken normaal gezien niet recht in de zon, anders worden we immers blind. Tijdens een sessie met AYO kan je gewoon andere dingen doen, zoals ontbijten, lezen, of achter je computer zitten. AYO geeft je dus maximale flexibiliteit met maximale efficiëntie.

 

 

Lichttherapie schema

Bij aanvang adviseren wij AYO dagelijks voor minimaal 20 minuten te gebruiken voor een periode van 2 à 3 weken. De beste timing is in de ochtend, maar een extra sessie in de middag is bevorderlijk voor de behandeling. Daarna kun je, indien gewenst, dagelijks AYO gebruiken. Dit is aanbevolen als je niet vaak buiten komt. Een andere optie is om aan het begin van elke kalendermaand van de winter AYO 5 à 7 dagen te gebruiken; dit onderhoudt de positieve effecten van de lichttherapie.

Wij bieden een 14 dagen niet goed geld terug garantie aan. Verzending en retourneren is gratis.