Voorkom winterdepressie, slaap beter en voel je energieker

 

AYO: De slimme lichttherapiebril

Met AYO kan je eenvoudig een winterdepressie en winterdip voorkomen. De AYO lichttherapiebril helpt je daarnaast ook beter te slapen & meer energie te krijgen.

AYO is de eerste slimme lichttherapiebril en maakt gebruik van het meest recente wetenschappelijk onderzoek en intelligente algoritmes. De bril is zo ontworpen dat hij er zowel stijlvol uitziet als comfortabel zit.

 

Het innovatieve AYO concept is mede ontwikkeld in Nederland door het AYO-team onder begeleiding van Professor Bert van de Horst (Erasmus medisch centrum in Rotterdam). Bert van Horst zit momenteel in de raad van advies van AYO.

WAT KAN AYO VOOR JE DOEN?

VERHELP WINTERDEPRESSIES


Heb jij in de herfst of in de winter last van een winterdepressie/winterdip? Dan is lichttherapie met AYO dé oplossing voor jou. De oorzaak van winterdepressie is een tekort aan licht. Het tekort aan licht ontregelt de biologische klok en zorgt er onder andere voor dat je overdag slaaphormonen aanmaakt (lees meer over de wetenschap hier). Met behulp van AYO’s energie programma kan je winterdepressies te lijf gaan. Een sessie duurt 20 á 40 minuten en ondertussen kun je gewoon andere dingen doen. Je zult al direct een energieboost ervaren en binnen enkele dagen zullen de symptomen van de winterdepressie verdwijnen (lees meer over het gebruik hier).

VERBETER JE SLAAP


Je biologische klok en je levensstijl lopen meestal niet synchroon, waardoor het moeilijk is om in slaap te vallen en te ontwaken. Met de slimme algoritmes van AYO kan je jouw biologische klok aanpassen aan je levensstijl zodat je makkelijk in slaap valt en vol energie uit bed springt. 

DE WETENSCHAP ACHTER AYO

Chronobiologie: De wetenschap achter lichttherapie

De aarde draait in 24 uur om zijn eigen as. Dit zorgt voor een constante cyclus van dag en nacht. Mensen hebben hiervoor een aangeboren mechanisme, een interne biologische klok, waarmee allerlei cruciale functies worden gereguleerd. De biologische klok dicteert ons dagelijks leven. Het reguleert ons slaap-waak ritme, het vrijlaten van hormonen en metabolische en cardiovasculaire activiteiten.

Onze biologische klok zorgt ervoor dat onze lichaamstemperatuur en bloeddruk omhoog gaan in de ochtend. Het triggert onze “sta op en ga!” hormoon (cortisol) — waardoor we de dag met energie kunnen beginnen. Onze biologische klok houdt ons alert en energiek gedurende de dag, slaperig tijdens de nacht—en beïnvloedt wanneer we honger hebben en ons metabolisme. Het delen van cellen en het groeien van van botten wordt zelfs gereguleerd door onze biologische klok. Kortom, een biologische klok gesynchroniseerd met je daadwerkelijke slaap-waakritme is cruciaal voor onze gezondheid, slaap en algemene welzijn.

Een winterdepressie wordt veroorzaakt door een tekort aan licht. In de herfst en de winter zijn de dagen korter en donkerder waardoor onze biologische klok niet meer gelijk loopt met ons daadwerkelijk dag en nacht ritme. Omdat de biologische klok zoveel verschillende functies in het lichaam reguleert raakt ons lichaam in de war. Wanneer we overdag te weinig worden blootgesteld aan licht maken we overdag ook melatonine aan, een hormoon waarvan we slaperig worden, dit zorgt voor symptomen zoals vermoeidheid en lethargie. Daarnaast zorgt een gebrek aan licht ook voor een tekort aan serotonine. Deze neurotransmitter speelt een belangrijke functie bij het reguleren van je stemming, maar ook zelfvertrouwen, emoties, slaap en eetlust. Door een gebrek aan serotonine kun je zodoende depressief raken. 

Uit onderzoek blijkt dat licht de belangrijkste factor is de biologische klok synchroniseert. Onze biologische klok is vooral gevoelig voor een speciaal type licht, namelijk blauw licht.

Melanopsine

Na 150 jaar onderzoek naar de werking van het menselijk oog weten we hoe onze ogen licht waarnemen—namelijk door twee types receptoren in onze ogen, staafjes en kegeltjes (rods en cones). De staafjes zorgen voor zwart en wit visie en de kegeltjes voor kleur. 

Toch wisten we niet hoe fotoreceptoren onze biologische klok beïnvloedden, uit studies van Harvard en Oxford bleek namelijk dat je ook zonder deze staafjes en kegeltjes het biologische ritme kan reguleren. Deze vaststelling leidde uiteindelijk tot de ontdekking van melanopsine—een type fotopigment dat extreem gevoelig was voor blauw licht en zodoende onze biologische klok reguleert. 

Lichttherapie en winterdepressie

De oplossing voor winterdepressie is gelukkig eenvoudig, namelijk meer licht. In de winter is het helaas niet altijd mogelijk om genoeg natuurlijk licht te krijgen, want de dagen zijn kort en donker. Het weer is bovendien niet altijd even bevorderlijk om naar buiten te gaan.

Lichttherapie biedt soelaas. Door jezelf bloot te stellen aan licht zorg je dat je biologische klok weer wordt gereset, waardoor de symptomen van de winterdepressie snel verdwijnen. AYO maakt gebruik van een speciaal type licht, namelijk blauw licht.

Er zijn over de jaren honderden klinische studies uitgevoerd om de effecten van blauw licht te onderzoeken. Een van de meest belangrijke onderzoeken zijn uitgevoerd door Dr. George C. Brainaird en collega’s—ze evalueerden meer dan 70 mensen in ongeveer 700 experimenten om de optimale golflengte voor de onderdrukking van melatonine vast te stellen. Melatonine maak je vlak voor het slapen aan zodat je slaperig wordt. Tijdens een winterdepressie maak je juist overdag melatonine aan. Door het blauw licht van AYO overdag te gebruiken onderdruk je de melatonine overdag. 

Lichttherapie is de standaard behandeling voor winterdepressie—de werking is onomstotelijk bewezen, en huisartsen raden het hun patiënten aan.

Je hebt verschillende vormen van lichttherapie. De oude vorm van lichttherapie is voor een enorme lichtbak zitten, thuis of in een kliniek. Deze vorm kost onnodig veel tijd (en geld in het geval van een kliniek). Gelukkig is het niet nodig om voor zo’n lamp te zitten. Het blauwe licht van AYO is even effectief, want het maakt gebruikt van de meest efficiënte golflengte. De AYO bril zit comfortabel en je kan tijdens het gebruik andere dingen doen. AYO is zo een eenvoudige en effectieve behandelmethode voor winterdepressie.

HOE WERKT AYO?

AYO is gebaseerd op het laatste onderzoek in het veld van chronobiologie. De bril schijnt blauw licht in de ogen van de gebruiker. Tijdens het gebruiken kan je doen wat je wilt, het licht schijnt namelijk in je periferie oogveld. Een sessie duurt 20 tot 40 minuten. Wij adviseren het volgende voor de behandeling met AYO voor winterdepressie:

Bij aanvang adviseren wij AYO dagelijks voor minimaal 20 minuten te gebruiken voor een periode van 2 á 3 weken. De beste timing is in de ochtend, maar een extra sessie in de middag is bevorderlijk voor de behandeling.

Daarna kun je, indien gewenst, dagelijks AYO gebruiken. Dit is aanbevolen als je niet vaak buiten komt.

Een andere optie is om aan het begin van elke kalendermaand van de winter AYO 5 á 7 dagen te gebruiken, dit onderhoudt de positieve effecten van de lichttherapie. 

COPYRIGHT 2017 BRAINFITNESS

COPYRIGHT 2017 NOVALOGY

KVK NUMMER: 67324975

TEL: 06-54397998

CONTACT@BRAINFITNESS.NL

BETALING MOGELIJK MET IDEAL, BANCONTACT/MOSTERCASH, KBC/CBC PAYMENT BUTTON, BELFIUS DIRECT NET & SOFORT BANKING

Website gebouwd door Marvin Stichling
Design & foto’s van Novalogy Ltd.